Czego uczy się na Kulturoznawstwie?

Na studiach kulturoznawczych kształci się młodą kadrę menadżerów, animatorów kultury i trendseterów. Studenci zaangażowani są w międzynarodową wymianę myśli i osiągnięć naukowych, otrzymują klasyczne wykształcenie kulturoznawcze, obejmujące teorię i historię kultury, studia nad kulturami tradycyjnymi, wiedzę na temat literatury, sztuki, filmu, teatru i nowych mediów, dzięki czemu rozumieją współczesną kulturę i potrafią się w niej sprawnie poruszać. Kształcimy w zakresie komunikacji międzykulturowej, aby absolwenci byli przygotowani do działania w środowisku wielokulturowym i sprostali wyzwaniom nowych trendów w kulturze. Uszczegółowienie i pogłębienie wiedzy zapewniają zajęcia fakultatywne, wybierane przez studenta z puli oferowanej przez Instytut Polonistyki i Kulturoznawstwa oraz inne wydziały Uniwersytetu Opolskiego.

Kształcenie na studiach licencjackich (3-letnich) stacjonarnych odbywa się w ramach następujących obszarów kształcenia:

Social media manager: Absolwent otrzymuje wiedzę dotyczącą zarządzania mediami społecznościowymi i społecznością w internecie, poznaje kulturowe aspekty mediów społecznościowych, podstawy marketingu, wiedzę dotyczącą budowania marki/wizerunku, a także umiejętności w zakresie grafiki komputerowej. Umożliwia się mu  poznanie zasad formułowania przekazów medialnych, poznaje sposoby rozwiązywania konfliktów i zarządzania sytuacją kryzysową. Zdobywane umiejętności pozwalają na zatrudnienie w różnych organizacjach biznesowych w każdej branży, której pracodawcy tworzą społeczność swoich pracowników lub w działach marketingu będąc odpowiedzialnym za zarządzanie społecznością klientów danej marki

Fashion kultura i promocja: Absolwent otrzymuje wiedzę dotyczącą historii oraz współczesnych trendów świata mody, a także organizowania eventów modowych, podstaw marketingu, budowania reputacji marki, zarządzania firmą. Umożliwia się mu  poznanie zasad formułowania przekazów medialnych, podstaw dziennikarstwa modowego. Zdobywane umiejętności pozwalają na zatrudnienie w agencjach i firmach z otoczenia mody, w redakcjach pism modowych oraz o tematyce lifestylowej (fashion editors), agencjach konsultingowych zajmujących się modą, a także szeroko rozumianym marketingu.

Popkultura i nowe media: Absolwent otrzymuje wiedzę dotyczącą współczesnej kultury popularnej i zagadnień związanych z nowymi mediami, blogo- i vlogosferą, historią science-fiction, kulturą pulp i komiksu, filmu popularnego. Umożliwia się mu  poznanie zasad formułowania przekazów medialnych, podstaw dziennikarstwa oraz strategii reklamy. Zdobywane umiejętności pozwalają na zatrudnienie w instytucjach kultury, w redakcjach pism, a także szeroko rozumianym marketingu.

Działalność studencka

Studenci kierunku Kulturoznawstwo mają szansę rozwoju pasji i zainteresowań w ramach organizacji studenckich. Są to przede wszystkim koła naukowe m.in.: Koło Naukowe Kulturoznawców, Koło Naukowe Teatrologów, Koło Naukowe Literatury Współczesnej, Koło Naukowe Literatury i Kultury Modernizmu, Koło Naukowe Onomastów, Koło Naukowe Staropolskie „Gryf”.

Studenci mają możliwość wyjazdu na stypendia do innych ośrodków naukowych (także uczelni zagranicznych) w ramach programu Erasmus oraz MOST. Najaktywniejsi studenci otrzymują stypendia naukowe, mogą też wybrać indywidualny plan studiów (IPS) bądź indywidualną organizację studiów (IOS), w ramach których student ma możliwość pracowania pod bezpośrednią opieką pracownika naukowego.

Możliwość udziału w prężnie działającym ruchu studenckim oraz praktyki w rozmaitych placówkach i instytucjach kulturalnych zapewniają doświadczenie potrzebne w przyszłej pracy zawodowej.

Sylwetka absolwenta

Absolwent studiów I stopnia uzyskuje tytuł zawodowy licencjata w dziedzinie kulturoznawstwa i jest przygotowany do organizowania pracy, podejmowania samodzielnych decyzji, kompetentnej obsługi petentów oraz prowadzenia spraw instytucji.

Absolwenci Kulturoznawstwa (I stopnia) znajdują zatrudnienie m.in. w:

  • mediach publicznych, instytucjach i urzędach kultury,
  • wydawnictwach,
  • archiwach,
  • organach administracji publicznej, urzędach, instytucjach i organizacjach, gdzie najważniejsze kompetencje mają charakter komunikacyjny,
  • branży PR, reklamie,
  • agencjach i frmach z otoczenia mody,
  • redakcjach pism modowych oraz o tematyce lifestylowej (fashion editors),
  • agencjach konsultngowych zajmujących się modą.

Kontynuowanie nauki na II stopniu studiów

Absolwent studiów I stopnia na kierunku Kulturoznawstwo może kontynuować naukę na kierunku Game studies II stopnia.